STATUT UCZNIOWSKIEGO OSIEDLOWEGO KLUBU PIŁKARSKIEGO
„SILESIA” WROCŁAW -GAJ
(po poprawkach przyjętych na Walnym Zebraniu UOKP Silesii w dniu 27.06.2017r.)
Tekst
Jednolity
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
- Uczniowski Osiedlowy Klub Piłkarski „Silesia” Wrocław - Gaj zwany dalej „Klubem" , zrzesza uczniów, rodziców, nauczycieli i sympatyków.
- Nazwa Klubu jest prawnie zastrzeżona.
- Klub może używać nazwy skróconej: UOKP „Silesia” Wrocław
§ 2
1. Terenem działania Klubu jest miasto (gmina) Wrocław a szczególnie teren osiedla Gaj.
2. Siedzibą Klubu jest miasto Wrocław.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 ustawy o kulturze fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
1. Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą - prawo o stowarzyszeniach oraz z własnym statutem.2. Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
3. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust.2, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
1. Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkół, osiedla i gminy oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców, sympatyków i sponsorów Klubu.2. Angażowanie uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń z zakresu piłki nożnej, dostosowanych do wieku i indywidualnego stopnia sprawności.
3. Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych przez związki sportowe na obszarze działania tych związków i poza nim.
4. Organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkół w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.
5. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
6. Organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
8. Udział w akcjach inicjujących kulturę kibicowania na stadionach i boiskach oraz przestrzegania w walce sportowej zasad „fair play”.
9. Zabieganie u władz osiedla, gminy i województwa o rozbudowę i utrzymanie bazy sportowej.
i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
2. Klub może funkcjonować jako podmiot o statusie organizacji pożytku publicznego na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających.
§ 10
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół, rodzice, nauczyciele i sympatycy którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni poniżej 16 lat mogą być członkami Klubu za zgoda ich przedstawicieli ustawowych.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
2)Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.
3)Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
4)Korzystania z wszelkich urządzeń i sprzętu Klubu na zasadach określonych przez Zarząd
§ 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno - finansową dla Klubu.
§ 13
Członkowie wspierający mają prawo do:
1) Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
2) Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
§ 14
Do obowiązków członków należy:
1) Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
2) Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
3) Godne reprezentowanie barw Klubu.
4) Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 15
1. Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
1) Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
2) Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
a) umyślnego naruszenia postanowień statutu,
b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres co najmniej 6 (sześciu) miesięcy.
c) działania na szkodę Klubu.
3) Rozwiązanie się Klubu.
2. Od uchwały
Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania
w terminie 30 dni od doręczenia niniejszej uchwały. Uchwała Walnego Zebrania w
tej kwestii jest ostateczna
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 16
1. Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Klubu,
2) Zarząd Klubu
3) Komisja Rewizyjna
2. Kadencja władz trwa 2 (dwa) lata
3. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Klubu.
4. Uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
5. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej polowy liczby członków uprawnionych do glosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
6. W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§17
1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na 2 (dwa) lata.
3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na 1 (jeden) rok.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek co najmniej 1/3 ogółu członków.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż miesiąc od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
6. O miejscu, terminie obrad Zarząd powiadamia członków pisemnie co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
§ 18
1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
a) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
c) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
d) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
e) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
f) podejmowanie uchwal w sprawie zmian statutu oraz o rozwiązaniu Klubu
§ 19
- Zarząd Klubu składa się z 3-5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza. O ilości członków Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 1 (jeden) raz na 2 (dwa) miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekretarzem.
- Zarząd działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
§20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
4) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5) przyjmowanie i skreślanie członków,
6) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) składanie sprawozdań z działalności Klubu,
8) ustalanie
wysokości i trybu płacenia składek członkowskich.
§ 21
1. W razie ustąpienia, wykluczenia lub śmierci Prezesa Klubu w czasie trwania kadencji, Zarządowi przysługuje prawo wyboru nowego Prezesa wyłonionego spośród członków Zarządu, który pełni tą funkcję do najbliższego Walnego Zebrania.
2. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji, władze mają prawo uzupełnić swój skład osobowy spośród nie wybranych członków zwyczajnych . Liczba w ten sposób dokooptowanych członków nie może przekroczyć ½ liczby członków pochodzących z wyboru.
§22
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 (trzech) członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
c) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
e) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§ 23
W przypadku powstania wakatu w Komisji Rewizyjnej – Komisji tej przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 24
1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu
§25
1. W razie naruszenia uchwał władz Klubu -Zarządowi przysługuje - zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzania następujących kar:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) wykluczenia
2. Oprócz zasad określonych w ust.1, członków zwyczajnych Klubu obejmują postanowienia Regulaminu Dyscyplinarnego Polskiego Związku Piłki Nożnej
3. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od doręczenia uchwały. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§26
1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
2. Majątek ten może być użyty wyłącznie do realizacji zadań statutowych.
3. Źródłami powstania majątku Klubu są:
a) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
b) dotacje, darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,
c) dywidendy należne Klubowi w spółkach kapitałowych,
d) korzyści z ofiarności publicznej,
4. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w Banku, na koncie Klubu. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto.
5. Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§27
Dla ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków, zaciągania zobowiązań majątkowych, podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu – w tym Prezesa.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 28
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 29
1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniejpołowy uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.
Wrocław, dnia 27.06.2017