STATUT UCZNIOWSKIEGO OSIEDLOWEGO KLUBU PIŁKARSKIEGO

„SILESIA” WROCŁAW -GAJ

(po poprawkach przyjętych na Walnym Zebraniu UOKP Silesii w dniu 27.06.2017r.)

Tekst Jednolity


Rozdział 1

Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§ 1

  1. Uczniowski Osiedlowy Klub Piłkarski „Silesia” Wrocław - Gaj zwany dalej „Klubem" , zrzesza uczniów, rodzi­ców, nauczycieli i sympatyków.
  2. Nazwa Klubu jest prawnie zastrzeżona.
  3. Klub może używać nazwy skróconej: UOKP „Silesia” Wrocław

§ 2

1. Terenem działania Klubu jest miasto (gmina) Wrocław a szczególnie teren osiedla Gaj.

2. Siedzibą Klubu jest miasto Wrocław.

§ 3

Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 usta­wy o kulturze fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.

§ 4

1. Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą - prawo o stowarzyszeniach oraz z własnym statutem.
2. Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych oraz ogólnokrajowych związków sporto­wych.
3. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust.2, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
§ 5

Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 2

Cel i środki działania

§ 6

Celem Klubu jest:

1. Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sporto­wego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzęto­we szkół, osiedla i gminy oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców, sympatyków i sponsorów Klubu.
2. Angażowanie uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń z zakresu piłki nożnej, dostosowanych do wie­ku i indywidualnego stopnia sprawności.
3. Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych przez związki sportowe na obszarze działania tych związków i poza nim.
4. Organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkół w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.
5. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
6. Organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
8. Udział w akcjach inicjujących kulturę kibicowania na stadionach i boiskach oraz przestrzegania w walce sportowej zasad „fair play”.
9. Zabieganie u władz osiedla, gminy i województwa o rozbudowę i utrzymanie bazy sportowej.
§ 7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z Radą Osiedla, Dyrektorami Szkół, Radami Szkół, Radami Rodziców, Klubami Sportowymi, Władza­mi Samorządowymi i Sportowymi.
§ 8
1. Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków
i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
2. Klub może funkcjonować jako podmiot o statusie organizacji pożytku publicznego na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 9

Członkowie Klubu dzielą się na:

1) zwyczajnych,

2) wspierających.

§ 10

  1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół, rodzice, nauczyciele i sympatycy którzy złożą pisemną deklarację, za­płacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
  2. Małoletni poniżej 16 lat mogą być członkami Klubu za zgoda ich przedsta­wicieli ustawowych.

§ 11

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

1) Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czyn­nym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

2)Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu.

3)Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,

4)Korzystania z wszelkich urządzeń i sprzętu Klubu na zasadach określonych przez Zarząd

 § 12

Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby praw­ne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno - finansową dla Klubu.

§ 13

Członkowie wspierający mają prawo do:

1) Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.

2) Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.

§ 14

Do obowiązków członków należy:

1) Branie czynnego udziału w działalności Klubu.

2) Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.

3) Godne reprezentowanie barw Klubu.

4) Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebra­nie Klubu.

§ 15

1. Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:

   1) Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.

   2) Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:

      a) umyślnego naruszenia postanowień statutu,

      b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres co najmniej 6 (sześciu) miesięcy.

      c) działania na szkodę Klubu.

   3) Rozwiązanie się Klubu.

2. Od uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od doręczenia niniejszej uchwały. Uchwała Walnego Zebrania w tej kwestii jest ostateczna


Rozdział 4

Władze Klubu

§ 16

1. Władzami Klubu są:

1) Walne Zebranie Klubu,

2) Zarząd Klubu

3) Komisja Rewizyjna

2. Kadencja władz trwa 2 (dwa) lata

3. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Klubu.

4. Uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większo­ścią głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

5. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej polowy liczby członków uprawnionych do glosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.

6. W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

§17

1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.

2. Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoły­wane jest przez Zarząd raz na 2 (dwa) lata.

3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Za­rząd raz na 1 (jeden) rok.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:

a) z własnej inicjatywy,

b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,

c) na wniosek co najmniej 1/3 ogółu członków.

5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie póź­niej niż miesiąc od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

6. O miejscu, terminie obrad Zarząd powiadamia członków pisemnie co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.

§ 18

1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:

a) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finan­sowej działalności Klubu,

b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Ko­misji Rewizyjnej,

c) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,

d) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

e) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.

f) podejmowanie uchwal w sprawie zmian statutu oraz o rozwiązaniu Klubu

§ 19

  1. Zarząd Klubu składa się z 3-5 członków wy­bieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród sie­bie wybierają Prezesa i Sekretarza. O ilości członków Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie.
  2. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 1 (jeden) raz na 2 (dwa) miesiące.
  3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obec­ność co najmniej 1/2 liczby członków Za­rządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
  4. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnie­nia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekreta­rzem.
  5. Zarząd działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.

§20

Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działal­nością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klu­bu, a w szczególności:

1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imie­niu,

2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,

3) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy bu­dżetowych,

4) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,

5) przyjmowanie i skreślanie członków,

6) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obo­wiązującymi przepisami,

7) składanie sprawozdań z działalności Klubu,

8) ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich.

§ 21

1. W razie ustąpienia, wykluczenia lub śmierci Prezesa Klubu w czasie trwania kadencji, Zarządowi przysługuje prawo wyboru nowego Prezesa wyłonionego spośród członków Zarządu, który pełni tą funkcję do najbliższego Walnego Zebrania.

2. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji, władze mają prawo uzupełnić swój skład osobowy spośród nie wybranych członków zwyczajnych . Liczba w ten sposób dokooptowanych członków nie może przekroczyć ½ liczby członków pochodzących z wyboru. 

§22

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 (trzech) członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.

3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekre­tarza.

4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzo­ny przez Walne Zebranie Klubu.

5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:

a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statu­towej i finansowej Klubu,

b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwier­dzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,

c) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzie­lenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Ko­misja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,

e) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Wal­nego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgod­nych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.

§ 23

W przypadku powstania wakatu w Komisji Re­wizyjnej – Komisji tej przysługuje prawo dokooptowania no­wych członków spośród członków Klubu. Liczba osób doko­optowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.


Rozdział 5

Wyróżnienia i kary

§ 24

1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.

2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu

§25

1. W razie naruszenia uchwał władz Klubu -Zarządowi przysługuje - zgodnie z regulaminem zatwierdzo­nym przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzania na­stępujących kar:

a) upomnienia,

b) nagany,

c) wykluczenia

2. Oprócz zasad określonych w ust.1, członków zwyczajnych Klubu obejmują postanowienia Regulaminu Dyscyplinarnego Polskiego Związku Piłki Nożnej

3. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysłu­guje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od doręczenia uchwały. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna

Rozdział 6

Majątek i fundusze Klubu

§26

1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.

2. Majątek ten może być użyty wyłącznie do realizacji zadań statutowych.

3. Źródłami powstania majątku Klubu są:

a) opłaty wpisowe i składki członkowskie,

b) dotacje, darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,

c) dywidendy należne Klubowi w spółkach kapitałowych,

d) korzyści z ofiarności publicznej,

4. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w Banku, na koncie Klubu. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto.

5. Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§27

Dla ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków, zaciągania zobowiązań majątkowych, podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu oraz udzielenia pełnomocnictw wy­magane są podpisy dwóch członków Zarządu – w tym Prezesa.

 

Rozdział 7

Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu

§ 28

Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

§ 29

1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniejpołowy uprawnionych do głosowania.

2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.

Wrocław, dnia 27.06.2017